Frmy mají problém sehnat dostatek personálu na předvánoční špičku

S blížícím se vánočním obdobím vrcholí sezóna pro prodejce – ať už tradiční nebo internetové. Obchody hledají až tisíce sezónních zaměstnanců – prodavače, doplňovače, pracovníky do skladů, dopravy, logistiky; posily shánějí i e-shopy – na předvánoční sezónu především do call center, logistiky a dopravy. V letošním roce je nedostatek pracovníků vzhledem k nízké míře nezaměstnanosti opravdu vážný, zejména ve velkých městech. Situaci se nedaří řešit ani najímáním brigádníků, počty sezónních nabídek se letos pohybovaly v řádu desetitisíců. Zájem o brigádnická místa je ale letos citelně menší, a to přesto, že firmy nabízejí lepší finanční ohodnocení než v předcházejících letech. 

„Zájem o práci v oblasti retailu se v posledních třech letech rovnoměrně snižuje, zatímco počty nabídek v tomto oboru rostou,“ konstatuje Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Letos firmy začaly s hledáním nových pracovníků pro vrchol sezóny už v průběhu srpna a září, přesto se jim nedaří dostatečně naplnit stavy. Nepomohl ani nábor sezónních pracovníků, o které se obchodníci v letošním roce přetahují i s výrobními a logistickými firmami, které také masivně najímají nové lidi.“

Nedostatek lidí v oblasti retailu je způsoben několika faktory: nízkým finančním ohodnocením, nutností pracovat často o víkendech a svátcích, špatnými pracovními podmínkami, případně fyzickou náročností práce při manipulaci se zbožím. Prostřednictvím pracovního portálu Profesia.cz firmy shánějí v současné době nejčastěji prodavače, odborné prodejce, ale také vedoucí prodejen nebo provozů. Největší zájem ze strany uchazečů je o místa skladníků, administrativních pracovníků a odborných prodejců, nejméně lidé reagují na nabídky pro vybalovače a doplňovače zboží. 

I když úroveň finančního ohodnocení se v poslední době nepatrně zvýšila, stále zůstává například u prodavačů nebo pokladních přibližně na polovině průměrné mzdy v ČR. Průměrná mzda v oblasti retailu se letos podle údajů Platy.cz zvýšila oproti roku 2014 o 11,7 %, z 19 565 Kč na 21 851 Kč. Nejvíce si polepšili doplňovači zboží, a to o 17,6 %, nejmenší nárůst mzdy byl u pokladních (4,3 %). Celkově nejvyšší průměrný plat je na pozici obchodní manažer, a to 37 438 Kč, v průměru nejméně berou pokladní – 13 497 Kč. 

Z pohledu regionů je nejvíce nabídek v oblasti retailu logicky ve velkých centrech - v Praze a Brně (Jihomoravském kraji), následuje kraj Středočeský. Největší zájem o místa na Profesia.cz, tedy největší počet reakcí na inzerované místo, je zase v regionech, kde je nabízených míst nejméně – Vysočina, Zlínský a Ústecký kraj. Vysočina je také jediný region, kde letos oproti loňsku vzrostl počet reakcí na nabízená místa. Asi nikoho nepřekvapí, že nejvyšší průměrná mzda je v Praze (32 734 Kč), kde sídlí převážně ústředí firem, následují Jihomoravský (24 373 Kč), Středočeský (23 687 Kč) a Plzeňský kraj (21 125 Kč). Zajímavé je to, že ostatní regiony jsou poměrně vyrovnané, průměrná mzda se zde pohybuje od 19 912 Kč (Vysočina) po 20 730 Kč (Jihočeský kraj).